Tips voor docenten

  • Laat het kind ergens zitten waar hij/zij zich fijn voelt.
  • Betrek het kind bij alle activiteiten.
  • Heb geduld.
  • Reageer niet te enthousiast als het kind iets zegt, maar alsof het het normaalste van de wereld is.
  • Maak groepjes in plaats van dat de kinderen zelf groepjes moeten maken (kinderen met selectief mutisme blijven vaak alleen over).
  • Denk in oplossingen.
  • Stel gesloten vragen.
  • Wordt niet boos.
  • Gebruik humor.
  • Vestig de aandacht niet op het spreken.
  • Wees niet bang dat je het kind laat blokkeren.
  • Spreek tegen het kind zo laat je zien dat je er voor het kind bent en het kind krijg de kans om te reageren. verbaal of non verbaal.

Meest gestelde vragen door docenten

Hoe kan ik helpen?

Als leerkracht speel je een belangerijke rol. Vaak is het even zoeken naar hoe je moet omgaan met iemand met selectief mutisme. Op welke momenten laat je het kund juist blokkeren en wanneer help je het kind? Heb geduld. Bij ieder kind is het weer heel anders en vind weer andere dingen fijn. Sommige kinderen kunnen bijvoorbeeld nog iets typen en andere weer helemaal niet. Het kan ook zijn dat sommige kinderen wel praten tegen klasgenootjes, maar niet tegen docenten. Begrip tonen is heel belangerijk hierbij.

Hoe zijn kinderen/jongeren met selectief mutisme thuis?

De meeste kinderen/ jongeren met selectief mutisme praten thuis juist heel veel. Hier zijn ze zich zelf.

(In hele uitzonderlijke gevallen praat een kind/jongere thuis ook niet.)

Moet ik de klas inlichten over het selectief mutisme?

Het is natuurlijk fijn als de klas begrip kan tonen voor de situatie. Dat ze weten waarom het kind/ jongere dingen anders mag doen. Zodat het niet oneerlijk word gevonden. 

Bespreek vooral met de ouders en het kind/ jongere wat hij/zij fijn vind.

 

De klas worden ingelicht met bijvoorbeeld met een video, presentatie of iemand die uitleg wat het is.

je zou bijvoorbeeld kunnen benoemen dat iedereen wel wat heeft.

Hoe kan ik het oplossen als we presentaties gaan houden?

De meeste kinderen/ jongeren vinden een presentatie het moeilijkste wat er is. Vooral als een kind het nog te moeilijk vind om bijvoorbeeld te antwoorden in de klas.

 

Je zou het kunnen oplossen door bijvoorbeeld een video, werkstuk, audio of presentatie te laten maken. 

Zorg hierbij dat de klas het niet oneerlijk gaat vinden.